tirsdag den 8. april 2014

At være god nok

"I mange år udfordrede det mig mentalt, at jeg følte mig anderledes og selv troede, jeg ikke var god nok. Efter jeg har lært at tænke positivt om mig selv, har jeg fået et meget bedre og sjovere liv."
- Svagtseende mand, 27 år.

Psykologisk forskning viser, at noget af dét, mange mennesker med et handicap kæmper med, er en følelse af, at de ikke er gode nok. Når man ikke føler sig god nok, så siger vi inden for psykologien, at man har lavt selvværd. Selvværdet er altså din egen vurdering af dig selv som menneske. 

Selvværdet opbygges igennem dine erfaringer med din omverden, især i den tidlige barndom. Hvordan reagerede dine forældre (eller andre vigtige omsorgspersoner) på dig? Blev du mødt med kærlighed, opbakning og accept? Kunne du genkende dig selv i disse menneskers måde at være på?

Det kan være svært at huske tilbage til din tidlige barndom, men kammerater i skolen kan også medvirke til enten at styrke eller svække dit selvværd - det samme kan kolleger, venner eller andre omkring dig, som du omgås over længere tid.

Mennesket er et flokdyr - vi vil gerne føle, at vi hører til i og er accepteret af et fællesskab og kan genkende os selv i andre mennesker. Hvis du er født med et handicap, skiller du dig fra start af lidt ud fra mængden, og derfor er det ikke så underligt, at det kan være en udfordring at holde fast i, at du er god nok, som du er.

Derfor har jeg en lille øvelse til dig her - som en lille "åbner" på vejen mod at få et bedre selvværd: 

Øvelse 1: 

Nævn 5 ting, der er godt ved dig som person.

1.
2.
3.
4.
5.

Hvis du har svært ved dette, kan det være en god idé at spørge en, der står dig nær, og som du føler dig godt tilpas sammen med, hvordan han eller hun ville beskrive dig. 

NB: Du må ikke angive kompetencer, du har, som er knyttet til en bestemt præstation - fx om du er god til at spille guitar eller massere. Det handler om det personlige, der er godt ved dig.

Et eksempel kunne være: 
1. Jeg er omsorgsfuld.
2. Jeg er en god ven, fordi man altid kan regne med mig.
3. Jeg er en fighter - jeg har overvundet meget, og det gør mig til en stærk person.
4. Jeg er ærlig.
5. Jeg behandler andre mennesker, som jeg selv vil behandles.

Held og lykke :) !

---------------------------------------

Næste blog...
...kommer til at handle om, hvordan du nu, hvor du har fået øjnene op for, at der helt sikkert er meget godt ved dig som person, er klar til at høre om, at de negative ting, du siger til dig selv - om dig selv - kun er overbevisninger og ikke sandheder. Og den gode nyhed er, at overbevisninger kan ændres!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar