mandag den 14. april 2014

PosAbility møder Mette fra RÆKVÆRK KU

"I Rækværk er alle i samme båd."

Mød Mette
Mette er 25 år, jurastuderende og glad for at synge og være kreativ. Og nåh ja - så har hun muskelsvind og er formand for foreningen Rækværk på Københavns Universitet.

Første gang jeg mødte Mette var i kantinen på Sankt Annæ Gymnasium. Vi gik i 2. g, og jeg havde for nylig skiftet skole dertil fra et andet gymnasium. Jeg kan huske, at mit første indtryk af Mette var, at hun virkede fuld af liv og havde et charmerende glimt i øjet. Jeg kunne med det samme lide hende.




En del år efter gymnasiet hørte jeg, at Mette havde været med til at starte foreningen Rækværk KU. Rækværk er en forening for studerende på Københavns Universitet med handicap eller diagnoser. Foreningen er dels tænkt som en mulighed for et socialt netværk for studerende med handicap, dels en studenterpolitisk forening, der desuden afholder arrangementer, som for eksempel kurser i notat-teknik for studerende, der ikke selv kan skrive.


En forening af de studerende - for de studerende
Min første tanke, da jeg hørte om Rækværk var, at jeg ville ønske, sådan en forening havde eksisteret, da jeg læste psykologi. Jeg havde sandt at sige en ret ensom studietid, og det kunne have været dejligt med sådan en forening at støtte sig til, når det kneb med selvværdet ind imellem. 

Mette fortæller:


"I Rækværk er alle i samme båd. Man kan komme og få andres råd og høre deres erfaringer. Man kan videregive og dele en oplevelse. Hvis man bare har lyst til det sociale - et netværk, man måske mangler - så er man velkommen. De studerende er meget med til at forme Rækværk, og hvad de ønsker, skal de få - så vidt det er muligt. Rækværk er startet af de studerende - for de studerende!"



Mange mennesker med en funktionsnedsættelse er længere tid om at tage deres uddannelse på grund af de fysiske udfordringer i forbindelse med studiet, et handicap kan medføre. Her kan Rækværk også være en støtte:

"Jeg selv var først blevet bachelor, da mange dem, jeg startede med på studiet i tidernes morgen, var blevet kandidater eller tæt på. Så den sociale base var væk, og man skulle hver gang, man startede på et nyt fag, skabe et nyt netværk. Så gør det tilværelsen lidt sjovere, når man har Rækværk."

Alle er velkomne
Jeg spørger til sidst i vores samtale Mette, om der er noget, hun har lyst til at sige til dem, der overvejer at melde sig ind i Rækværk. Her slår hun fast, at alle studerende med udfordringer (fysiske eller psykiske) er velkomne. Mette understreger, at man altid er velkommen til at henvende sig, når foreningen holder arrangementer. Rækværk har desuden en facebookside, hvor man kan finde den information, man har brug for, for at komme i kontakt med foreningens medlemmer.

Her til sidst vil jeg gerne takke Mette for at have medvirket på bloggen, samt opfordre alle studerende på de danske universiteter til at finde deres Rækværk og melde sig ind :-)




4 kommentarer:

  1. Det skal lige nævnes, at alle universiteter i Danmark har en forening tilsvarende Rækværk KU :)

    SvarSlet
  2. flot :) er der også et rækværk på Aalborg uni...?

    SvarSlet
  3. ja der er også et rækværk på AAU :)

    SvarSlet
  4. Husk, at bloggen er rykket til posability.dk :)

    SvarSlet